OSNOVNA ŠOLA MALA KOLEZIJA

Kakšna bi morala biti šola danes, da bi uspešno oblikovala, osvobajala, motivirala, dajala inspiracijo, spodbujala kreativnost. Šola je prostor posredovanja družbenih vrednot novim generacijam. Otroci v šoli ne pridobijo le znanja, ampak se učijo in privajajo na življenje v širši skupnosti, v družbi. V tem se vzpostavijo kot svobodne in samostojne osebnosti. Zgradijo svoj odnos do sveta, prostora, kulture in lepote. Šola je materializacija, fizični okvir doktrine in filozofije učenja, vzgoje in izobraževanja. Je prvi stik z arhitekturo, ki presega nivo domačega ambienta in je novi svet, v katerem šolarji spoznavajo in odkrivajo razsežnosti sveta v prostorskih in čustvenih dimenzijah. Prostor deluje kot nevidni učitelj, ki učence spodbuja in navdušuje, v socialni, strukturni in kulturni interakciji.

 

Dobra šola je tista, pri kateri stopita pedagogika in prisila bolj v ozadje, kjer je bolj pomemben ustvarjalen milje. Ta pa je bistveno povezan s kvaliteto okvira, ambienta , notranjega in zunanjega prostora… Arhitektura oblikuje ta okvir in to tiho v ozadju. Vsaka iskrena arhitektura vsebuje neko pripoved. Na zunaj vzpostavlja dialog s širšim šolski okolišem , na noter pa je zasnovana kot »mesto v malem«. Vstop v šolo pomeni tudi vzgojo v bivalni kulturi, z jasnim predočanjem in pripovedovanjem. Objekt vzgaja tako s celotno formo, s svojo postavitvijo v prostor, zasnovo kot z detajlom in opremo.

 

Zasnovana je kot kompakten volumen z jasno notranjo členitvijo in navezavo na okoliško morfologijo. Šola je zasnovana kot dvonadstropni transparenten organizem , ki omogoča prehajanje svetlobe in naravnega prostora skozi objekt. Sredino objekta določa »zelena » os , z osrednjim večnamenskim prostorom ter dvojnim glavnim vhodom iz ulične in parkovne smeri. Sredinska os tudi jasno razdeli objekt na »malo mesto« z učilnicami prvega in drugega razreda ter na drugi strani prostore zaklonišča/ dodatni igralni prostori…/ zbornice in telovadnice v nadstropju. Na osrednji prostor v pritličju se navezuje tudi razdelilna kuhinja in prostor jedilnice.

 

Osrednji prostor šole/ prečno/ poteka od glavnega vhoda iz ulične smeri/ Koseskega ulica / do izhoda na dvorišču, kot glavna komunikacijska povezava šolskega okoliša. Osrednji prostor združuje različne dejavnosti otrok in učiteljev, na katerega se vizualno navezuje »malo mesto«, šolska kuhinja, zbornica in telovadnica .

Celoten organizem je zasnovan na arhitekturi dialoga-mediacije. Med novim objektom in bivalno sosesko, strukturo in kožo, javnim in privatnim, notranjostjo in zunanjostjo, tišino in hrupom, med vzpostavljanjem oblikovanja prepoznavnih elementov, ki bodo povezovali stavbe pod okriljem ene ustanove.

 

Z jasno likovno govorico notranjega koncentričnega jedra »gnezda« nagovarja najmlajše otroke . Tako, da vzpodbuja aktivnost, domišljijo, zbranost, mu dopušča učenje, svobodo in povezavo z zunanjimi prostori. Pomaga mu osvojiti lastno samostojnost in spoštovanje sebe, drugih, sveta in drugačnosti. Prostor je preprost, z jasno jedrno strukturo, mikaven, izkazuje raziskovalni naboj in red. Obdan je s širokimi hodniki /poti/, kubusi učilnic / male hiše/ in cezurami med njimi/ ulice/, ki se navezujejo na zunanje učilnice. To je prostor srečevanja/ trg /, gibanja, preoblačenja, tipanja, skrivanja, prostor igre in klepeta. Ta omogoča tudi prehajanje iz notranjih v zunanje prostore. Skozi ta vrvež se vstopa v učilnice po obodu , v prostor igre in učenja. Prostori spodbujajo otroško radovednost in željo za učenje in igro. Centralni prostor« gnezdo« je namenjen večnamenski uporabi z knjižnico in multimedijskim prostorom. Osvetljen je z vrha preko zastekljene zenitalne strešine.